Profilaktyka chorób układu krążenia

Choroby układu krążenia mogą prowadzić do inwalidztwa i stanowią jedną z największych przyczyn przedwczesnych zgonów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Choć tendencje do ich występowania są dziedziczne, może do nich prowadzić także nieodpowiedni tryb życia. Dziś wyjaśnimy, co powinieneś zrobić, by zmniejszyć ryzyko, że tego typu schorzenia dotkną właśnie ciebie.

Daj mi zmierzyć tętno a powiem Ci kim jesteś

Podczas pomiaru ciśnienia tętniczego w trakcie wizyty lekarskiej często zdarza się, że lekarz pyta o wcześniejsze pomiary. Szczególnie jeśli ciśnienie odbiega od normy, ważne jest, czy jest to nagła zmiana, czy już wcześniej zdarzały się sytuacje podwyższonego lub obniżonego ciśnienia. Jeśli przekroczenie normy jest minimalne, a wcześniejsze pomiary były podobne, prawdopodobnie nic groźnego się nie dzieje w danym momencie – ciśnienie jest stabilne, a jego lekko nieprawidłowa wartość związana jest zazwyczaj z trybem życia.

Co dalej? Opieka nad osobą po zawale serca

Zawał serca jest bardzo poważnym zdarzeniem, pozostawiającym trwały uszczerbek na zdrowiu. Tuż po nim zalecane jest dużo wypoczynku. Inne zalecenia lekarza takie jak przyjmowanie leków lub planowana operacja zależą od rodzaju i rozległości zawału. Dużą rolę ma opieka osób bliskich, które powinny monitorować stan pacjenta w początkowym okresie, pilnować regularnego przyjmowania leków. Nie bez znaczenia jest również psychiczne wsparcie z ich strony.

Jak interpretować wyniki badania Holtera?

Nasze zdrowie to coś, co mamy najcenniejszego. Niestety często zaczynamy rozumieć to dopiero wtedy, gdy zaczynamy je tracić.  Do grupy najpoważniejszych chorób, które rok w rok zbierają żniwo w naszym kraju, należą schorzenia serca. Warto więc pamiętać o regularnych badaniach, nawet jeśli jeszcze nie odczuwamy niepokojących objawów. Jest to istotne, tym bardziej że dzisiejsza, zaawansowana medycyna pozwala na szybką ocenę sytuacji i wdrożenie stosownego leczenia.

Dieta w chorobach serca

Niewłaściwa dieta, opierająca się na produktach zawierających w swoim składzie nasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszcze trans, jak również produkty zawierające dużą ilość cukrów prostych, to jedna z podstawowych przyczyn mogąca mieć wpływ na szybszy rozwój miażdżycy i w efekcie chorób serca. Zmniejszenie ryzyka rozwoju miażdżycy, a tym samym zawału serca można osiągnąć przede wszystkim przez zmianę swoich nawyków żywieniowych oraz stylu życia.

EKG w profilaktyce kardiologicznej

Każdego roku, wiele osób zgłasza się do lekarza, kiedy jest już za późno na ratunek. A przecież jedno proste i bezbolesne badanie kardiologiczne może uratować nam życie. Jednym z elementów będących podstawą diagnostyki jest EKG, czyli elektrokardiografia, która pozwala wykryć wszelkie nieprawidłowości. Jaki przebieg ma to badanie? Jakie są jego główne zalety? I kiedy warto się na nie udać? Przekonaj się!

Jak dbać o serce po sześćdziesiątce?

”Lepiej zapobiegać niż leczyć”. Słowa te są prawdziwe na każdym etapie naszego życia, jednak po sześćdziesiątym roku nabierają nowego znaczenia. Niestety, choroby serca i układu krążenia to wciąż jedne z najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci w Polsce. A przecież można zrobić wiele, by polepszyć stan swojego zdrowia.