Choroby układu krążenia mogą prowadzić do inwalidztwa i stanowią jedną z największych przyczyn przedwczesnych zgonów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Choć tendencje do ich występowania są dziedziczne, może do nich prowadzić także nieodpowiedni tryb życia. Dziś wyjaśnimy, co powinieneś zrobić, by zmniejszyć ryzyko, że tego typu schorzenia dotkną właśnie ciebie.

Jakie objawy mogą wskazywać na choroby układu krążenia?

Występowanie chorób układu krążenia mogą sygnalizować drobne objawy, które łatwo jest przypisać np. stresowi. Warto zwrócić na nie szczególną uwagę, szczególnie, jeżeli nasilają się z czasem. Są to:

• duszności,
  • zawroty głowy,
  • zasłabnięcia,
  • omdlenia,
  • utrata przytomności,
  • ból w klatce piersiowej,
  • kołatanie serca.

Diagnostyka tego typu zaburzeń wykorzystuje badanie Holter EKG – polega ono na monitorowaniu pracy serca przez pełne 24 godziny w celu wykrycia zaburzeń również podczas snu. Osoby po 45 roku życia – szczególnie te, u których zdiagnozowane zostały pewne nieprawidłowości – powinny regularnie zapisywać się na okresowe badania lekarskie. Umożliwiają one bieżące monitorowanie stanu organizmu, a tym samym – wczesne wykrycie problemu i wdrożenie odpowiedniego leczenia, zanim nieprawidłowości nadmiernie się rozwiną.

Jak zapobiegać chorobom układu krążenia na co dzień?

Czynniki ryzyka to okoliczności lub stan zdrowia, których występowanie wiąże się ze zwiększonym prawdopodobieństwem zaistnienia choroby. Zdrowy styl życia i wdrożenie określonych działań profilaktycznych mogą znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tych spośród nich, które mogłyby prowadzić do zawału serca, choroby wieńcowej czy innych chorób układu krążenia. Choć współczesna medycyna nie ma możliwości wpływania na uwarunkowania genetyczne, istnieje szereg czynników ryzyka, które możesz zredukować poprzez określone działania profilaktyczne. Należą do nich:

1. Niewłaściwy poziom cholesterolu – nieprawidłowe stężenie cholesterolu i jego frakcji to zaburzenia lipidowe, które należą do najbardziej niebezpiecznych czynników ryzyka w przypadku chorób układu krążenia. Dlatego tak ważne jest monitorowanie stężenia i dbanie, by mieściło się ono w granicach normy (ta ostania zależy od tego, w jakiej grupie ryzyka się znajdujesz).
  2. Nadciśnienie tętnicze – drugi, zaraz po zaburzeniach lipidowych, najbardziej niebezpieczny czynnik ryzyka. Nieleczone lub leczone w niewłaściwy sposób, może ono być przyczyną niewydolności nerek, serca i innych narządów.
  3. Niezdrowe odżywianie – w walce z ryzykiem choroby układu krążenia pomocna jest zbilansowana dieta, która obejmuje spożywanie warzyw, owoców czy produktów pełnoziarnistych przy jednoczesnym ograniczeniu soli i tłuszczy nasyconych (obecnych m.in. w margarynie czy wędlinach).
  4. Palenie papierosów – ryzykowne jest nie tylko samo palenie tytoniu, lecz także bierne palenie. Warto więc oprócz rzucenia papierosów unikać sytuacji, w której jest się wystawionym na działanie dymu tytoniowego. Układ krążenia palacza jest zagrożony przez działanie składników dymu tytoniowego (jak np. nikotyna) oraz substancji prozapalnych.
  5. Nadużywanie alkoholu.
  6. Cukrzyca.
  7. Niska aktywność fizyczna – uprawianie sportu to kluczowy element w zapobieganiu chorobom układu krążenia. Staraj się poświęcać przynajmniej 3-7 godzin w tygodniu na bieganie, jazdę na rowerze, pływanie, nordic walking czy inną tego typu aktywność.
  8. Nieprawidłowa masa ciała – podpunkt ten częściowo wiąże się z poprzednim. Aktywność fizyczna w połączeniu z prawidłową dietą pomogą ci utrzymać prawidłowy wskaźnik BMI. Oblicza się go poprzez dzielenie masy ciała wyrażonej w kilogramach przez wzrost do kwadratu wyrażony w metrach.
  9. Uwarunkowania psychiczne – niestety, ryzyko zachorowania na chorobę układu krążenia zwiększają również choroby psychiczne, jak np. depresja. Rozwiązaniem tego problemu może być zapisanie się na terapię, w razie potrzeby wspieranej przez kurację farmakologiczną.