Każdego roku, wiele osób zgłasza się do lekarza, kiedy jest już za późno na ratunek. A przecież jedno proste i bezbolesne badanie kardiologiczne może uratować nam życie. Jednym z elementów będących podstawą diagnostyki jest EKG, czyli elektrokardiografia, która pozwala wykryć wszelkie nieprawidłowości. Jaki przebieg ma to badanie? Jakie są jego główne zalety? I kiedy warto się na nie udać? Przekonaj się!

Na czym polega badanie EKG?

EKG to bezinwazyjne badanie, które pomaga zbadać elektryczną czynność mięśnia sercowego. Do badania konieczne jest rozebranie się od pasa w górę, by lekarz mógł swobodnie przeprowadzić diagnostykę. Na klatce piersiowej oraz w okolicach nadgarstków i kostek pacjenta, mocowane są specjalne elektrody. Dzięki ułożeniu ich w wyznaczony sposób możliwe jest zdiagnozowanie najczęstszych chorób serca oraz wskazanie obszaru, na jakim występują. Wynik uzyskiwany jest w postaci taśmy papieru z zapisem, który nazywamy elektrokardiogramem. Główne elementy, jakie brane są pod uwagę podczas odczytywania wyniku to napłynięcie krwi do przedsionków, skurcz przedsionków i komór oraz wypompowanie krwi z serca. Całe badanie przeprowadzane jest w ciągu około pięciu minut.

Kiedy wykonuje się EKG?

Badanie to zalecane jest w przypadku występowania niepokojących dolegliwość oraz jako element profilaktyki. Każda osoba, która przekroczyła czterdziesty rok życia, powinna zgłosić się na EKG przynajmniej raz na trzy lata. Jego zastosowanie pozwala na wczesne wykrycie schorzeń, które leczone nie będą stanowić bezpośredniego zagrożenia dla naszego życia. Jednak EKG dedykowane jest w szczególności osobom, u których zdiagnozowano chorobę sercowo-naczyniową, miażdżycę, zaburzenia rytmu serca, chorobę niedokrwienną serca, zapalenie osierdzia, czy zapalenie mięśnia sercowego. Badanie to jest istotne także w przypadku osób obciążonych genetycznie, których bliscy zmagali się ze schorzeniami serca. Bezpośrednie objawy, które powinny nas zaniepokoić to duszności, ból w klatce piersiowej, kołatanie serca, zawroty głowy, zaburzenia ciśnienia tętniczego, szybkie męczenie się i ogólne osłabienie.

Badanie EKG - zalety

Do zalet EKG zaliczamy przede wszystkim jego bezinwazyjność i dostępność. Jest łatwe do przeprowadzenia wszędzie tam, gdzie znajduje się potrzebny sprzęt. Otrzymany wynik daje też jasny obraz sytuacji i pozwala stwierdzić, w jakim stanie znajduje się pacjent. W efekcie EKG umożliwia szybkie wdrożenie niezbędnego leczenia. Pomaga także zdiagnozować schorzenia, takie jak wady zastawek serca, zapalne choroby mięśnia sercowego, wady wrodzone lub uszkodzenia spowodowane działanie toksyn, a także niedokrwienie mięśnia serca, zawał, czy pozostałe po nim blizny.

Co przed zabiegiem?

Przed badaniem EKG warto pamiętać o kilku istotnych czynnikach, które pozwolą na otrzymanie wiarygodnego wyniku. Co najmniej godzinę przed badaniem powinniśmy zrezygnować z kawy i papierosów, czyli elementów, które podnoszą ciśnienie i przyśpieszają działanie naszego serca. Na dzień przed wizytą warto zastosować lekkostrawną dietę, a bezpośrednio przed wejściem do gabinetu należy uspokoić się i wyrównać oddech. Przed rozpoczęciem EKG trzeba także poinformować lekarza o tym, jakie dolegliwości odczuwamy oraz jakie leki przyjmujemy na stałe lub okresowo. To bardzo ważne, ponieważ antydepresanty i leki niwelujące alergię mogą zaburzać działanie naszego serca.

EKG - gdzie wykonać?

Wiele osób przekonało się już, że w trosce o swoje zdrowie i samopoczucie warto skorzystać z pomocy prawdziwych specjalistów. Właśnie dlatego Prywatne Gabinety Kardiologiczne w Toruniu cieszą się tak dużą popularnością. Nasi lekarze posiadają doskonałe umiejętności i szeroką wiedzę, potrzebną, by wykonać badanie i prawidłowo odczytać wynik. Jednak to nie wszystko. Przeprowadzane w naszym gabinecie badanie kariologiczne, jakim jest EKG, nie wywołuje stresu, a życzliwość, z jaką stykają się pacjenci, zachęca do wizyty. Oferujemy Państwu kompleksową opieką lekarską, najnowsze przyrządy i szybkie działanie, czyli wszystko, co jest potrzebne, by trafnie zdiagnozować najczęstsze choroby sercowo-naczyniowe. W skład naszych usług wchodzi także wdrożenie odpowiedniego leczenia pod kontrolą specjalisty kardiologa i to bez konieczności oczekiwania w kolejkach.